Duplikacja zewnętrzna
O duplikacji zewnętrznej mówi się wtedy, gdy taka sama treść jest powielana na dwóch i więcej stronach internetowych – pod różnymi domenami. Najbardziej oczywistym przykładem jest kopiowanie tekstów z zewnętrznych źródeł i wklejanie ich na swoją witrynę. Takie działanie może bardzo negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony. W przypadku wielu duplikatów Google może nawet usunąć adres z wyników wyszukiwania lub nałożyć filtry, które będą obniżać pozycję serwisu. Duplikacja zewnętrzna może również powodować problemy z naruszeniem praw autorskich. To, że pewną treść da się znaleźć w Google nie znaczy jeszcze, że można ją bezkarnie kopiować. W większości wypadków artykuły czy opisy należą do właściciela witryny i ich kopiowanie jest bezprawne.
Narzędzie dla copywriterów
Unikalne treści
W podobny sposób należy podejść do contentu w ramach serwisu. Aby zwiększyć szansę na skuteczne pozycjonowanie strony, najlepiej unikać duplikatów wewnętrznych.
Duplikacja zewnętrzna
Duplikacja zewnętrzna może również powodować problemy z naruszeniem praw autorskich. To, że pewną treść da się znaleźć w Google nie znaczy jeszcze, że można ją bezkarnie kopiować.
Duplikacja wewnętrzna
Mianem duplikacji wewnętrznej określa się kopiowanie treści w ramach jednej strony internetowej.
Słowa kluczowe
Jak widać, od wyboru słów kluczowych zależy sukces całej kampanii SEO. Również internetowy content marketing warto rozpocząć właśnie od wybrania odpowiednich fraz, które znajdą się w tekstach.
Jak unikać duplikacji zewnętrznej?
Najprostszy sposób na unikanie duplikatów to po prostu pisanie lub zlecanie stworzenia unikalnych treści. Wiele firm zatrudnia copywriterów do prowadzenia blogów albo pisania tekstów ofertowych. Oczywiście istnieje ryzyko, że nierzetelny wykonawca sprzeda właśnie skopiowane treści – jak łatwo się domyślić, na nieuczciwe osoby najczęściej można trafić szukając kogoś, kto wykona pracę jak najtaniej i jak najszybciej. Warto więc wcześniej uwzględnić w budżecie wydatki na teksty stworzone za przynajmniej średnią rynkową stawkę.
Jeśli chcesz tworzyć treści samodzielnie lub sugerować zagadnienia copywriterowi, staraj się wymyślać oryginalne tematy. Łatwiej jest uniknąć duplikowania tekstów, gdy już sam temat jest niepowtarzalny i nikt inny wcześniej nie przedstawiał danego zagadnienia z takiej perspektywy. Pomocne mogą być zagraniczne źródła – w znacznie bogatszym anglojęzycznym internecie łatwiej znaleźć ciekawe tematy, które jeszcze nie pojawiły się wśród polskich publikacji.
Negatywny wpływ na pozycjonowanie ma również umieszczanie jednego tekstu na kilku stronach – nawet jeżeli ta sama osoba jest ich właścicielem. Warto pamiętać, że Google nie zwraca uwagi na prawa autorskie (a przynajmniej nie w tym kontekście). Silnik wyszukiwarki to skrypt analizujący kod strony i negatywnie oceni on skopiowaną treść, niezależnie od jej pochodzenia.
Czy duplikaty zawsze są złe?
Podobnie, jak w przypadku większości zagadnień SEO, kwestia duplikatów nie jest aż tak prosta, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Wielu pozycjonerów jest zdania, że skopiowana treść nie zawsze jest szkodliwa. Dotyczy to na przykład krótkich opisów produktów. Sklep z gotowymi tekstami od producenta czy hurtowni da się skutecznie pozycjonować, choć oczywiście bezpieczniejszym rozwiązaniem jest stawianie wyłącznie na unikalne treści.