Duplikacja wewnętrzna

Mianem duplikacji wewnętrznej określa się kopiowanie treści w ramach jednej strony internetowej. Dla Google i innych wyszukiwarek unikalność tekstów jest ważnym czynnikiem rankingowym. Inny słowy, jeżeli pozycjonowanie strony ma być skuteczne, znajdujące się na niej treści muszą być oryginalne – nie powinno się kopiować tekstów z innych witryn i najlepiej unikać również powielania contentu wewnątrz własnego serwisu.

Duplikacja wewnętrzna

Narzędzie dla Copywriterów

Unikalne treści
Unikalne treści

W podobny sposób należy podejść do contentu w ramach serwisu. Aby zwiększyć szansę na skuteczne pozycjonowanie strony, najlepiej unikać duplikatów wewnętrznych.

Duplikacja zewnętrzna
Duplikacja zewnętrzna

Duplikacja zewnętrzna może również powodować problemy z naruszeniem praw autorskich. To, że pewną treść da się znaleźć w Google nie znaczy jeszcze, że można ją bezkarnie kopiować.

Duplikacja wewnętrzna
Duplikacja wewnętrzna

Mianem duplikacji wewnętrznej określa się kopiowanie treści w ramach jednej strony internetowej.

Słowa kluczowe
Słowa kluczowe

Jak widać, od wyboru słów kluczowych zależy sukces całej kampanii SEO. Również internetowy content marketing warto rozpocząć właśnie od wybrania odpowiednich fraz, które znajdą się w tekstach.

Warto pamiętać, że duplikacja nie zawsze powstaje z winy osoby zarządzającej stroną. Nawet, jeżeli administrator czy redaktor nie kopiował żadnych treści, artykuł lub opis produktu mogą się pojawić pod wieloma adresami. Jak to możliwe? Otóż niektóre systemy CMS – zwłaszcza te autorskie i niedopracowane – powstają bez uwzględnienia zaleceń SEO. Zdarza się, że np. artykuł dodany do wielu kategorii, jest publikowany pod takimi adresami:

  • strona.pl/kategoria-1/tytul-artykulu
  • strona.pl/kategoria-2/tytul-artykulu
  • strona.pl/kategoria-2/tytul-artykulu

W efekcie powstają trzy niezależne podstrony, na których znajduje się ta sama treść. W konsekwencji pozycjonowanie serwisu może być utrudnione. Przed rozpoczęciem kampanii pozycjonerskiej należy zadbać o optymalizację techniczną takiej strony.

Jak unikać duplikacji wewnętrznej, tworząc treści?

Tam, gdzie to możliwe, warto po prostu starać się pisać unikalny content. Dobrym przykładem są sklepy internetowe o wielu podkategoriach. Często dałoby się stworzyć opis, który w dużej części pasowałby zarówno do kategorii głównej, jak i podkategorii – np. część tekstu dotycząca wysyłki produktów mogłaby być taka sama. Bezpieczniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO jest jednak stworzenie opisów dla dla każdej kategorii i podkategorii od zera.

Jak zadbać o unikalność na poziomie optymalizacji strony?

Pod względem technicznym problem duplikacji treści można częściowo „obejść” stosując techniki zalecane przez samo Google. Często stosowanym rozwiązaniem jest ustawianie w kodzie HTML znaczników wskazujących linki kanoniczne. Canonicale informują wyszukiwarki, jaka strona zawiera oryginalny tekst i że podstrona, na której aktualnie jest wyszukiwarkowy bot jest jej pochodną. Linki kanoniczne są przydatne m.in. w przypadku paginacji na stronach kategorii lub też na stronach wyników filtrowania.

W niektórych przypadkach można rozważyć też wyłączenie indeksacji strony. Jeżeli z jakiegoś powodu treść musi być powielona, podstrony z duplikatami mogą otrzymać znacznik noindex, aby wyszukiwarka pomijała je przy gromadzeniu danych o serwisie.